Kisah Seorang Ibu dan Anaknya

 Pada zaman dahulu, di sebuah perkampungan yang kecil, tinggallah seorang perempuan bernama Solehah dan anaknya ,Amru yang baru berusia 5 tahun. Suaminya telah meninggal dunia ketika di medan perang. Maka tinggallah Solehah dan anaknya sehelai sepinggan meneruskan kehidupan di sebuah rumah kecil peninggalan suaminya. Kerja solehah sebagai penenun kain menjadikan hidup mereka serba sedikit senang. Dia dan anaknya masih boleh mengisi perut dan menjalani kehidupan walaupun tidak semewah orang lain. Sekurang-kurang mereka tidak perlu mengemis untuk mendapatkan sesuap nasi. Jika ramai orang yang mengupah solehah untuk menenun kain, maka berisi lah perut mereka hari itu , tetapi jika tiada pelanggan, maka mereka terpaksa makan makanan simpanan sebelum ini yang sedikit untuk mengalas perut.Begitulah kerja Solehah yang tidak menentu setiap hari.


Pada suatu hari, tidak ada seorang pun yang datang ke rumah Solehah untuk mengupahnya menenun kain. Nasib baiklah, dia telah menyimpan sedikit roti untuk anaknya.

“Amru sayang, Umi minta maaf sebab hari ini hanya ada sedikit roti untuk amru makan, tapi Umi janji, esok kita makan nasi ya,” Solehah berkata kepada Amru sambil mengulurkan beberapa keping roti untuk Amru.

“Umi, kalau Amru makan roti ni, Umi nanti mau makan apa?” Amru masih bertanya kepada ibunya yang masih tidak berhenti membelai rambutnya itu.

“Umi tak penting Amru. Amru makan kenyang-kenyang ya. Umi melihat Amru makan yang  kenyang pun Umi sudah merasa senang dan kenyang. Amru jangan memikirkan Umi.” Solehah menjawab, Amru yang kelihatan masih setahun jagung itu sudah bisa berfikir yang amat jauh.Bagi Solehah, dia tidak makan juga tidak apa-apa. Melihat anaknya ceria dan tersenyum setiap hari, itu sudah cukup membuat hatinya gembira.

“Umi, Amru janji, bila Amru besar nanti, Amru mau bekerja rajin-rajin. Amru mau bagi Umi makanan yang enak-enak.” kata Amru kepada ibunya yang pandai menjaga hati ibunya. Kemudian, dia menyuap sedikit roti ke mulut ibunya itu. Solehah hanya tersenyum dengan gelagat anak kecilnya itu.

Sosok seorang ibu yang mempunyai sifat mulia dan jangan pernah sekali-kali untuk menyakiti hati ibu. :-)

Sumber: Google "kisah seorang ibu".

0 komentar: